-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16042 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

1- چرا شراب حرام است ؟ آياتي كه دلالت بر حرمت شرب خمر ميكند را بيان كنيد ؟ با بيان ادله عقليه ؟ اگر چنانچه بعضي از مشروبات الكلي مسكر نباشند و مست آور نباشند باز هم حرام و نجس هستند ؟
ج1- خمره در اصطلاح دين: به معني شراب انگور نيست بلكه هر مايع مست كننده خواه ازانگور گرفته شده باشد يا هر چند ديگر . وخمر به معني پوشانيدن است و از آنجا كه شراب عقل را مي پوشاند سبب مستي ميشود. و پرده اي روي عقل مي افكند و نمي گذارد انسان خوب و بد را تشخيص بدهد . لذا عده اي از ياران پيامبر « صلي الله عليه واله » خدمتش رسيدند و ازحكم شراب و قمار كه عقل و مال را تباه ميكند سوال كردند آيه سوره مباركه بقره ( 219 – 220 ) نازل شد { يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم ....... } ( 1) و چند آيه ديگر كه بتدريج شراب را نهي فرموده است .{لاتقربوا الصلوه و انتم سكاري } يعني : هنگامي كه مست هستيد نزديك نماز نرويد و نخوانيد زيرا؛ نمي فهميد چه مي خوانيد اما مضرات الكل عبارتا ست :
1- در عمر انسان زيرا انسانهاي الكلي 25 تا 30 درصد عمرشان كمتر از ديگران است .
2- الكل در نسل انسان درحين انعقاد نطفه به بچه منتقل ميشود وطبق روايتي رسول اكرم « صلي الله عليه واله » فرمودند : كسيكه دخترش رابه شرابخواري بدهد قطع رحم كرده است .
3- اثرات سوء الكل در اخلاق دراجتماع كه 50 درصد قتلها و جنايتها و تصادفات درحال مستي است .
4- زيانهاي اقتصادي روان پزشكان ميگويند: خارجيها كه از فروش شراب ماليات بدست مي آورند ولي حساب بودجه هاي سنگين كه حرف ترميم مفاسد شراب ميشود نكرده اند !!
5- ضررجسماني كه قلب و كليه و اعضاء بدن را از كار مي اندازد حتما شما برادر گرامي در روزنامه ها خوانديد كه مدتي قبل در شيراز بر اثر خوردن مشروبات الكلي تقلبي 20 نفر مردند و چند نفر كليه اشان از كار افتاد و چند نفر هم بكلي نا بينا شدند ..
ج 2- طبق فتواي رهبر معظم انقلاب حضرت آيه الله العظمي خامنه اي , مشروبات مست كننده هم حرام است و هم نجس . مشروبات الكلي مسكر هستند . و هر مسكري نجس و حرام است . از ايشان سئوال شده است آيا اكل اتيليك نجس است يا خير , ظاهرا اين الكل در همه مست كننده ها وجود دارد و سبب مستي مي شود .
2- ملاك نجس بودن الكل چيست ؟
3- روشي كه مست كننده بودن مشروبات را ثابت كند كدام است ؟
حضرت آيه الله خامنه اي جواب فرمودند :
1- هر يك ازاقسام الكل كه مست كننده و در اصل مايع باشند نجس است.
2- ملاك نجاست الكل اين است كه مست كننده و در اصل مايع باشد .
3- اگر خود مكلف يقين داشته باشد كه مست كننده است يا خبر دادن اهل خبره مورد اطمينان كافي است. ( 2)
حرمت و حليت همه دستورات ديني از جمله شراب تابع مصالح و مفاسد واقعي هستند كه خداوند روي مصلحت و سعادتمندي انسان اين احكام را وضع كرده است . مثلا نماز صبح دو ركعت است كسي اگر بخواهد به سعادت و نوارنيت نماز برسد بايد دو ركعت بخواند نه بيشتر و نه كمتر و در شراب حتي قطره اي از آن هم كمترين مقدار باشد و لو مست نكند خوردن آن حرام است و تخلف از دستورات الهي , مخصوصا كه نقل از اقوال بعضي پزشكان كه خوردن كم آن مفيد است . قرآن هم ميگويد منافعي دارد لكن مضرات آن بيشتر است و چون حكم تحريم آن رسيده حتما حكم خداوند موجب سعادت است .
منابع :
1- سوره مباركه بقره , آيه 219
2- اجوبه الستفتاء ات , آيه الله العظمي خامنه اي « دامت بركاته

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.